Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

ZOLTEK – látogatás az épülő 60 lábas hajónál

A világ egyik vezető szénszál gyártója, az amerikai ZOLTEK karbongyár tulajdonosa
1956-ban, tizenévesen érkezett Amerikába, ahol tanulmányai során egyetemi vegyész diplomát szerzett és hamarosan elismert vegyésszé vált.

A kilencvenes években megvett egy amerikai szénszál gyárat és mivel korábban csakis az űrhajózás és a hadiipar használhatta ezeket az anyagokat, kezdett azon gondolkodni, hogy ezt a speciális területen használatos technológiát civil felhasználási céllal munkatársaival tovább fejlesszék, például az autóiparban…ezért egészen újfajta szénszál kidolgozását és gyártását kezdték meg.

Az új technológia kidolgozásában kezdettől fogva közvetlen munkatársa a ZOLTEK Corporation nyugdíjba vonult elnökhelyettese, jelenleg műszaki–gazdasági szaktanácsadója Kiss Péter Attila úr volt, aki mintegy két évvel ezelőtt, látva Fa Nándor balatoni versenyhajó innovációs törekvéseit, személyesen tett a ZOLTEK-nek javaslatot, hogy érdemesnek látja felvenni a kapcsolatot a magyar hajótervező-építő-versenyvitorlázóval egy új óceáni projekt  kidolgozására, egy új óceáni versenyhajó megépítésére a Magyarországon gyártott ZOLTEK -szénszál alapanyagból.

A magyarországi vállalat elődjét 1941-ben alapították, és hamarosan Magyarország vezető termelőjévé vált. Termékskálája bővülésnek indult és az évek során sokat változott.

1995-ben a vállalatot megvásárolta a Zoltek Companies, Inc. amerikai vállalat, melynek stratégiája a szénszálak kereskedelmi célú felhasználásának elősegítése. A megvásárlás óta a Zoltek Zrt. megszüntette egyéb termékeinek gyártását, és kizárólag az akrilszál és az abból készülő szénszál gyártására koncentrál.

A Zoltek Zrt. a textilipar számára állított elő akrilszálat. Az akrilszál technológiai ismerete volt az, ami a Zoltek Companies, Inc.-et a Zoltek Zrt. felé vonzotta, mivel a módosított akrilszál (prekurzor) a szénszálgyártás alapanyaga. A Zoltek Zrt. kifejlesztette a folyamatot, és a textilipari akrilszál gyártását szénszál prekurzor termeléssé alakította át.

1995 óta a Zoltek Companies, Inc. szénszál gyártó sorokat is üzembe helyezett és a Zoltek Zrt. így egy jelentős szénszálgyártóvá vált. A szénszál várhatóan a 21. század legfontosabb építőipari anyaga lesz.

forrás: http://www.zoltek.com/hungary/vallalatunkrol/

A szélgenerátor lapátok gyártására szerte a világon, szinte kizárólag  a ZOLTEK szénszálat használják.

Nem titkolt tény, hogy egy különleges gyártási technológiát kidolgozva a ZOLTEK a nemzetközi piacon kapható szénszál kínálatból a legjobb és a legolcsóbb karbonszálat állítja ma elő.

Rumy Zsolt úr, a ZOLTEK Corporation Elnök Vezérigazgatója, európai autóipari tárgyalásait követően, hazautazása előtt mindössze egy napra érkezett Magyarországra, hogy megismerkedjen Fa Nándorral és a Spirit of Hungary óceáni versenyvitorlázó projekttel.

A magyar vitorlázó bemutatta a ZOLTEK által támogatott, a hazai ZOLTEK gyártású karbonból, a Pauger hajóépítő műhelyben készülő új, 60 lábas magyar óceáni vitorláshajót.

Miután Fa Nándor kalauzolásával a vendégek bejárták a már válaszfalakkal beépített, tágas, széles, 18 méteres hajót, a karboniparban világszerte egyik leg-elismertebb vegyész-üzletemberrel átbeszélték az aktuális technológiai kérdéseket.

A látogatáson az Xtreme stúdió videóinterjút készített a Spirit of Hungary projektet inspiráló, támogató ZOLTEK Corporation Elnök Vezérigazgatójával.

A karbongyár alapításával és az új magyar óceáni vitorlázó projekttel kapcsolatos kérdésekkel foglalkozó interjú mellett egy szakmai interjú is készült, amit a karbon-technológia hajózási területén ezidőtájt legérdekeltebb felhasználó, Fa Nándor készített Rumy Zsolt úrral, a hazai hajósoknak mélyebb bepillantást nyújtva a karbontechnológiai aktuális szakmai-üzleti kérdéseibe.

A Rumy Zsolt-Fa Nándor – szakmai beszélgetés rövidített változata itt meghallható.