Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Elrajtolt a New York – Vendée szóló transzatlanti verseny – Baric Ádám írása

160 nappal a Vendée Globe rajtja előtt, most vasárnap, magyar idő szerint este fél 10-kor indult a New York – Vendée szóló transzatlanti verseny. Ezen a versenyen szándékozott részt venni Fa Nándor is a Spirit of Hungary-vel, de az új vitorlák megérkezésének késlekedése ellehetetlenítette az indulását. Pedig fontos viadal ez a mostani, több szempontból.

Egyrészt meg lehet szerezni a Vendée Globe kvalifikációt mindazoknak akik még eddig nem teljesítették azt; ilyen nevezett versenyző Fa Nándor is. (A kvalifikációt legalább 1500 tengeri mérföld igazolt szóló óceáni vitorlázással lehet megszerezni.) Másrészt ez a verseny, tekintettel az uralkodó időjárási körülményekre (szélerősség, szélirány), meghatározó szempontból a Vendée Globe főpróbájának tekinthető, és így egyfajta összemérésre, a képességekről való tájékozódásra ad lehetőséget a mezőny tagjainak.

Eredetileg többen lettek volna, végül 14 IMOCA hajó állt rajthoz. A verseny elméleti távja 3100 tengeri mérföld, de számos természeti és mesterséges adottság befolyásolja a vitorlázók útvonalát. Ezek közül kiemelendő a jégtáblák felbukkanásának esélye, és ezzel összefüggésben a szervezők által kijelölt tiltott tengeri zónák. Főleg az út első szakaszában számolni kell a Golf áramlat potenciális segítő hatásával, később pedig az Azori magasnyomású zóna megkerülését kell nagyon pontosan kalkulálnia a szkippereknek. Bőven vannak tehát olyan tényezők, amelyek érdekesebbé teszik az amúgy meglehetősen gyors, és viszonylag egyszerűbb óceán-átszelő vágtát.

A most elindult valamennyi versenyző szeretne ott lenni a Vendée Globe rajtvonalán november 6-án Les Sables d’Olonne-ban, épp ott, ahol most mintegy 10 nap múlva szeretne célba érni. E 14 versenyzőből a kvalifikációt a legtöbben már korábban megszerezték vagy valamelyik szóló transzatlanti versenyen (St Barth-Port La Foret, Bakerly Transat, Calero Marinas), vagy szóló tréning keretében, vagy egy verseny rajtjára történő vitorlázás során. Akinek itt sem sikerül kvalifikációt szereznie a Vendée Globe-ra, annak még bőven lesz erre lehetősége tréning keretében; erre készül most már Fa Nándor is.

A New York-Vendée egy új szóló verseny az IMOCA naptárban az Open Sports Management szervezésében és a Currency House valamint a SpaceCode támogatásával, és részét alkotja annak az versenysorozatnak, aminek végén IMOCA Ocean Masters világbajnokot hirdetnek majd. Talán a már említett Vendée Globe főpróba jellegének köszönhető, hogy nagyon magas színvonalú mezőny alakult ki a 14 indulóból. Ez az első olyan viadal, ahol a 2015-ben épített valamennyi, összesen 6 darab ’L’ uszonyos (másként ’J’ uszonyosnak is nevezik őket) hajó felsorokazott, csatlakozva hozzájuk a Maître CoQ, ami korábbi generációs, de szintén  „szárnyassá” építettek át a tél folyamán. Ezzel a New Yorkból elindult mezőnynek a fele alkalmazza ezt az innovatív, ám még mindig inkább a fejlesztési szakaszban lévő uszony-kialakítását. A korábbi generációk majdnem minden sikeres hajója is jelen van, így a PRB (jelenlegi világbajnoki éllovas), az SMA (Vendée Globe címvédő), és a Queguiner-Leucemie Espoir (korábbi IMOCA világbajnok). Rajtuk kívül versenyben van még 3 Farr tervezésű hajó a 2007-es évjáratból, közöttük a legerősebbnek most talán az Initiatives cœur tűnik, különösen figyelembe véve a tavaly őszi Transat Jacques Vabre (TJV) óceánátkelőn nyújtott teljesétményét, de képességeik alapján hasonló eredmény várható a Newrest Matmut és a Spirit of Yukoh egységektől is. Az eddigi versenytapasztalatok alapján (BWR, TJV) a Spirit of Hungary ezen korábbi generációs hajókkal versenyképes, így az ő teljesítményüket figyelve képzelhető el nagyjából, mire jutna ebben a mezőnyben Fa Nándor. Nagyon érdekes lesz azt is megfigyelni, mire jut Conrad Colman (Fa Nándor társa volt a tavalyi BWR-en) szólóban, egy olyan hajóban, ami generációját tekintve lényegében azonos az említett Farr hajókkal, azonban közel sem olyan sikeres tervezés (Lavranos), és főleg nem volt aktív az elmúlt évek versenyein.

A mezőnyt tekintve érdekes megfigyelni, hogy igen jelentős túlsúlyban vannak az outriggeres hajók, ez persze összefügg az ’L’ uszonyok megjelenésével is, de attól függetlenül is a trendbe illeszkedő jelenség. Ezzel együtt a jelenlegi 71%-os arányuk kiugrónak nevezhető, például az őszi TJV-n érvényes 55%-hoz képest. (A Vendée Globe nevezési lista alapján az outriggeres hajók aránya 50% körül várható.)

A versenyen eredetileg többen elindultak volna, de Fa Nándorhoz hasonlóan, eltérő okokból, időközben többen visszaléptek. A finn Ari Huusela távolmaradása Fa Nándorhoz hasonlóan kényszerű „döntés” eredménye, mivel az ő versenyhajója lett volna – Finnair néven – az a hajó, ami a Bakerly Transat keretében jutott volna el New Yorkba, és amit az ott megsérült Richard Tolkien elhagyott az óceán közepén, így azóta is magányosan, azóta súlyosan sérülten sodródik valahol az Azori szigetek térségében. Nagyon reméljük, hogy sikerül megmenteni ezt a különleges hajót, még akkor is, ha időközben Tolkien lemondta a Vendée Globe indulását.

A mostani verseny első napja páratlanul szerencsétlenül alakult. Az óceán azon része, ahol elhagyják az amerikai kontinenst, különösen sok szemetet és uszadékot tartalmaz, szinte nincsen hajós, aki ne számolt volna be több kisebb-nagyobb ütközésről. Több hajón olyan súlyos károk keletkeztek, hogy a szkipperek visszahajóztak New Portba. A megsérült hajók között volt a favoritnak számító Banque Populaire VIII is, aki végül a verseny feladása mellett döntött, figyelembe véve a sérülés mértékét, a várható időjárási viszonyokat, és a lemaradás mértékét. A többi hajó (Safran, StMichel-Virbac, No way back, Queguiner-Leucemie Espoir) többé-kevésbé kompromisszumos formában újra tudott indulni, és a későbbi rajta miatt lemaradt Conrad Colmannal csatlakozva egy külön versenyt alkotnak a versenyen belül.   A többé-kevésbé kompromisszumos formába olyan „innovatív” megoldások is belefértek – kényszerből – hogy pl. a StMichel-Virbac és a No way back hátrahagyva a sérült uszonyát, csupán egy szárnnyal hajózott ki az óceánátkelésre. Közben megsérült a PRB és az Initiatives cœur is, és ugyan ők egyelőre nem kötöttek ki, ezzel viszont az eldőlt, hogy az új és a hagyományos uszonnyal szerelt favorit hajók teljes összemérésére – a TJV után – ez a verseny sem ad igazi lehetőséget.

A verseny állása röviddel a rajt után

A verseny állása röviddel a rajt után


Öten visszafordultak

Öten visszafordultak


Másfél napi versenyzés után az állás

Másfél napi versenyzés után az állás


Verseny a versenyben

Verseny a versenyben